سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت بیت کوین به دلار

تعریف کلی بیت کوین

بیت‌کوین (BitCoin) اولین پول دیجیتال و غیرمتمرکز جهان است. این سیستم پولی، در سال 2009 توسط شخص اسرارآمیزی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamato) خلق شد، که هویت واقعی‌اش هنوز هم ناشناخته مانده است .

ورود به صفحه تبدیل نرخ ارز ها

5 نکته درباره? نوسانات بیت کوین

1. بیت کوین کمترین نوسان پذیری را دارد

نوسان هفتگی بیت کوین در سال 2017 نسبت به سال 2016 در همین بازه 60 درصد بیشتر بوده است، این در حالی است که سایر ارزهای دیجیتال چنین نوسانی را نداشته‌اند. بیت کوین به طور حتم دارای بیشترین نقدینگی در بین ارزهای دیجیتال است، میزان سفارش‌های آن و پیشنهادات خرید و فروش این ارز دیجیتال به طور چشمگیری بالا است.

از این رو، کالا‌هایی که همه روزه مبادله می‌شوند نوسان پذیری کمتری دارند و اغلب یک نمودار ثابت را طی می‌کنند. اگرچه بیت کوین این قانون را زیر پا گذاشته و نسبت به سایر پول‌های رایج از نوسان پذیری بالایی برخوردار است.

وقتی بیت کوین را در مقابل پول‌های رایج می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که بیت کوین در مقابل واحد پول چین "یوان" بیشترین نوسان را داشته است. این امر احتمالا به خاطر عدم دریافت کارمزد مبادلات در صرافی‌های چینی است که حجم مبادلات را افزایش می‌دهد.

2. همزمانی نوسانات با حجم بالای تبادل و افت قیمت

هنگامی که به بازارها شوک وارد می‌شود،‌ قیمت‌ها با افت چشم‌گیری مواجه می‌شوند زیرا عرضه برای فروش بالا می‌رود و تاجران به لطف خریدهای کلان بار خود را می‌بندند و باعث این افت قیمت می‌شوند. از این رو دانستن رابطه? بین این سه عامل و سیر حرکتی آن‌ها مهم است.

اگر ما نوسانات را با حجم مبادلات تجاری تقسیم کنیم، به طور متوسط به این نتیجه می‌رسیم که 1000 دلار مبادله? اضافی بیت کوین منجر به افزایش 0.25 درصدی نوسان می‌شود. از لحاظ قیمت، حرکت می‌تواند رو به بالا یا رو به پایین باشد، اما در هر حال در تمام موارد این حرکت صورت می‌گیرد.

3. قیمت بیت کوین به همراه قیمت سایر ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند

قیمت بیت کوین در طول یک سال گذشته به همراه دش و مونرو تغییرات محسوسی داشته است. تجربه نشان داده است که فعالیت‌های تجاری بیت کوین حجم سایر کوین‌ها را نیز افزایش می‌دهد و شاید بتوان گفت که شوک‌های بازار ممکن است بر قیمت سایر ارزها تاثیر بگذارد.

4. قابل مبادله بودن نوسان بیت کوین

قبل از شروع بهتر است مفهوم اختیار معامله (Option) را بدانید. اختیار معامله قراردادی است قانونی بین یک خریدار و یک فروشنده به نحوی که خریدار Option، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی و تا زمان معین،‌ از فروشنده خریداری کرده و مبلغی برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.

به عبارت دیگر قراردادی است که به خریداران حق خرید یا فروش دارایی پایه یا ابزار مالی با یک قیمت اعمال معین و در یک تاریخ خاص را می‌دهد ولی خریدار در اجرای آن تعهد ندارد.

نوسان یک ابزار مشتقه در مالیه است که می‌تواند از طریق برخی اختیارات معامله انجام گیرد. اختیارات معامله نیز همانطور که گفتیم ابزاری هستند که در شرایطی خاص و از پیش تعیین شده پدیدار می‌شوند (به طور مثال، توافق می‌شود که معامله هنگامی که قیمت یک محصول به بالاترین میزان خود برسد، صورت گیرد).اختیار معامله اغلب برای احتکار یک محصول استفاده می‌شود (پیش بینی می‌کنید که قیمت بیت کوین مثلا به 950 دلار خواهد رسید و قبل از اینکه این اتفاق بیفتد تمام بیت کوین‌های خود را به فروش می‌رسانید) یا برای جلوگیری از زیان استفاده می‌شود (شما حقوق کارمندان خود را به بیت کوین پرداخت می‌کنید، اما درآمد خود شما از دلار است، بنابراین قصد دارید محدوده نرخ تبدیل را تعیین کنید).

در حال حاضر تنها چند مکان وجود دارد که می‌توان از طریق اختیار معامله، به تجارت پرداخت. اگر از این طریق به معامله بپردازید، ممکن است چیزی به نام نوسان ضمنی را درک کرده باشید.

در ریاضیات مالی، تلاطم (یا نوسانات) ضمنی (IV) در واقع انتظار بازار از تلاطم در آینده است که به آن تلاطم تخمینی (estimated volatility) نیز می‌گویند. تلاطم ضمنی برای هر ابزار مالی وجود دارد ولی اغلب در قیمت‌گذاری اختیار معامله استفاده می‌شود.

به‌طورکلی، نوسانات ضمنی زمانی افزایش می‌یابد که بازار نزولی باشد یعنی زمانی که سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت دارایی در طول زمان کاهش خواهد یافت و زمانی که بازار در حال افزایش است، تلاطم ضمنی کاهش می‌یابد یعنی زمانی که سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت در طول زمان افزایش خواهد یافت. این رفتار بر اساس این واقعیت است که بازارهای نزولی دارای ریسک بیشتر از بازارهای صعودی هستند، یعنی تلاطم با ریسک رابطه مستقیم دارد.

اختیارات معامله? بیت کوین به دلار در تاریخ 31 مارس 2017 که در صرافی Deribit به پایان رسید، نشان دهنده? نوسان میانگین 85 درصد در طرف عرضه و 130 درصد در طرف تقاضا است.

5. پتانسیل بیت کوین برای تطبیق پذیری با نوسانات پول‌های رایج

عملکرد بیت کوین در سال 2016 در مقایسه با پول‌های فیات قابل قبول بوده است. به طور میانگین،  بازده روزانه? آن مثبت و نوسانات همچنان بالا بوده است، اما کاهشی تقریبا 8 درصدی در مقابل پوند انگلیس به نظر خیلی بهتر از افت 15 درصدی بیت کوین است.